Als je een website wilt laten maken, waar moet ik dan op letten? We gaan het onder andere hebben over: het doel van je site, de kosten, duur, gebruiksvriendelijkheid, SEO, WordPress, responsiviteit en onderhoud. Dit artikel is hierom zowel bruikbaar voor websitebouwers als klanten van websitebouwers.
10 tips voor waar je op moet letten bij een website laten maken.
- Expliciteer het doel van je website
- Zorg voor een professionele uitstraling van website
- Gebruik een stabiel CMS, bijvoorbeeld WordPress
- Wees vindbaar in Google (SEO)
- Zorg voor een responsieve mobiel-vriendelijke website
- Optimaliseer je website structuur voor snelheid
- Zorg voor een veilige website (HTTPS)
- Onderscheid je van anderen met een op maat gemaakte website
- Zorg voor een rustig website design
- Hanteer eerlijke prijzen voor de kosten van een website.
1. Expliciteer het doel van je website
Als je een website laat maken, is het goed om te letten op je doel. Waarom wil je een website? Wat wil je ermee bereiken? Dit doe je voor jezelf, om te weten waar je naartoe wilt en of het de moeite waard is. Maar ook voor de websitebouwer. Want met een duidelijk doel weet de websitebouwer beter welke functies nodig zijn om jou website naar wens te krijgen. Voorbeelden van doelen voor een website:- Producten of diensten verkopen op je site
- Beter gevonden worden door klanten
- Informeren. Dit kan je klantenservice tijd besparen en/of zorgt voor een hogere klanttevredenheid
- Een nieuwe doelgroep bereiken met een ander webdesign
- Nieuwe werknemers aantrekken
- Minder tijd kwijt zijn aan het bijhouden van je site
- Bestaande bezoekers vaker contact op laten nemen.
2. Zorg voor een professionele uitstraling als je een website laat maken
Met een professionele website bedoelen we een website die is gemaakt door professionals. Een bedrijf met ervaring en daardoor de best practices kent. En service leent, ook nadat je website is gelanceerd. Je kan het zelf doen, of iemand laten doen die je kent, waarvan je weet dat hij of zij goed is met computers. Maar, waar je voor moet oppassen is dat je website “half af” raakt. Dit kan op de lagertermijn voor problemen zorgen:- de website laadt erg langzaam. Dit jaagt bezoekers weg;
- een plug-in loopt vast en je weet niet hoe je het oplost;
- op de desktop ziet de site er mooi uit, maar op je telefoon niet;
- de site lijkt op andere sites.
3. Gebruik een stabiel CMS, bijvoorbeeld WordPress.org
Er zijn veel systemen om websites mee te maken. Van instap-website tot maatwerksystemen. Voor hobbyisten zonder budget kan een eenvoudige website van Wix of SquareSpace volstaan. Maar, de functionaliteiten en vormgevingsmogelijkheden zijn met deze websitebouwers zeer beperkt. Grote bedrijven en overheden willen vaak een maatwerksysteem. Dit zijn websites die vanaf de grond worden opgebouwd. Tot in de puntjes wordt er gebouwd aan een jas die perfect om de content van het bedrijf past. Zzp’ers en ondernemers in het mkb laten meestal een WordPress.org website maken. Dit content management systeem (CMS) wordt inmiddels door bijna één derde van alle websites ter wereld gebruikt. En omdat WordPress zo veel wordt gebruikt, weet je vrijwel zeker dat de ondersteuning ervoor stabiel blijft.4. Wees vindbaar in Google (SEO)
Wist je dat mensen eerder zoeken via google dan direct via de URL (website adres)? Dit betekent tevens dat je te maken hebt met concurrentie op de zoekmachines. En, omdat we geneigd zijn te klikken zodra we iets herkennen, wil iedereen als eerste herkent worden. Met als gevolg: iedereen wil bovenaan in de zoekresultaten. Dit is de reden waarom zoekmachine optimalisatie (SEO) voor veel zzp’ers bedrijven van levensbelang is. Wil je hoog in de zoekresultaten komen, dan kom je er niet alleen met een mooi website. Je zult je ook bezig moeten gaan houden met zoekmachine marketing, linkbuilding, sitestructuur, laadsnelheid en mobiele optimalisatie.5. Zorg voor een responsieve mobiel-vriendelijke website
Steeds meer mensen kijken meer op hun mobiel dan op een computer naar websites. Het belang van een goed werkende website op kleine schermen, zoals een mobiel of tablet, wordt hierdoor steeds belangrijker. Dit betekent dat je website zich makkelijk moet kunnen aanpassen op het scherm waar het op bekeken wordt. In jargon termen noem je dit een responsive design. Ook als je weet dat je gebruikers van de website vooral desktopcomputers gebruiken is een mobiel-vriendelijke website toch van belang.- Het percentage bezoekers op andere schermen kan stijgen.
- Google gebruikt “responsive” als signaal bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten.
6. Optimaliseer je website structuur voor snelheid
Lang moeten wachten op pagina’s frustreert de bezoekerservaring op een website. Je wilt hierom dat je pagina’s snel worden geladen. Hiermee verklein je eveneens de kans dat je klant naar een andere website gaat en jou weer vergeet. Het is hierom raadzaam aandacht te besteden een de variabelen die de snelheid van je website bepalen. Voordat je daarmee begint kan je een website testen met tools zoals Pingdom, GT Metrix en Google’s eigen PageSpeed. Ten eerste: Variabel 1. Webhosting. Een belangrijke variabel voor je sitesnelheid is de hosting provider. Een veel gebruikte en betrouwbare hosting provider is Hostnet. Ten tweede: Variabel 2. Content management Je kan een hoop voor elkaar krijgen met hoe je de content op je website managed. Zo is het raadzaam om je afbeeldingen zo veel mogelijk te comprimeren, niet te veel plug-ins in te schakelen en gebruik te maken van caching.7. Zorg voor een veilige website (HTTPS)
Je hebt het vast wel eens gezien. Het slotje naast de naam van een website. Dit slotje geeft weer dat je contact maakt met de site via een beveiligde HTTPS-verbinding. HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secur. Dit is een protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen een cliënt (browser) en server (webserver). Voor het gebruik van HTTPS dien je een SSL Certificaat te installeren. Dit is het veiligste protocol op het internet. En dit certificaat wordt door de meeste hosting providers geleverd bij een hosting pakket. Hiermee is je SSL Certificaat echter nog niet geïnstalleerd op je website. Hier heb je gelukkig weer handige plugins voor. Dus, als je een website met nieuwe content wil laten maken, of beperkte content van een oude website overzetten, dan is HTTPS met bijbehorend SSL-certificaat absoluut aan te raden. Want het niet hebben van een SSL certificaat, resulteert bij de meeste browsers in een melding dat je website onveilig is. Dit heeft effect op de betrouwbaarheid en uistraling van je website. Ook voor webshops of andere site waarbij bezoekers hun gegevens achterlaten, is een HTTPS-verbinding noodzakelijk.8. Onderscheid je van anderen met een op maat gemaakte website.
Want je pikt ze er zo tussenuit. Websites met een kant-en-klaar design, zonder unieke huisstijl, of pakkend kleur- en vormgebruik. Misschien vind je het helemaal niet erg om op honderd andere websites te lijken. Maar voor de klant is het echt aan te raden jezelf te onderscheiden van anderen. Hiermee vergroot je de kans dat je onthouden wordt.9. Zorg voor een rustig website design.
Je hebt het vaak helemaal niet door waarom een website een prettige website is. Pas als de rust verstoord wordt zie je waarom en waar een website gebreken heeft in het ontwerp. Dus, in andere woorden: een mooi design zie je niet. Het is hierbij van belang dat je een balans vindt tussen ontwerp en functionaliteit. Want, wil je dat iemand een product of dienst van je koopt. Dan zorg je dat het product of de dienst de bezoeker op een aantrekkelijke manier tegemoet treed. Dit kan via een video, een slider, een animatie. Of door het product of de dienst bij een relevant blog bericht te zetten. Je denkt dus eerst na over het doel, en dan hoe je dit doel op een aantrekkelijke manier kan bereiken. Bijvoorbeeld, als je eerst nadenkt over aantrekkelijke vormgeving, denk aan een mooie animatie, en vervolgens besluit wat je hiermee wil bereiken, dan loop je de kans op willekeur in je website ontwerp.10. Hanteer eerlijke prijzen voor de kosten van een website
Het komt helaas vaak voor dat webdesignbureaus onduidelijk zijn over de kosten. Zo wordt er veel geadverteerd met aantrekkelijke ‘vanaf-prijzen’, terwijl het totaalbedrag dan uiteindelijk vele malen hoger uit blijkt te vallen. Als je een website laat maken door een professionele websitebouwer, maak dan duidelijke afspraken over:- Hoeveel pagina’s je op je website wilt hebben
- Of je verschillende lay-outs je wilt laten ontwerpen
- Hoeveel talen je op je website wilt hebben
- Of een nieuwsbriefmodule en/of portfolio inbegrepen is
- Of een webshop inbegrepen is.
Conclusie: let hierop als je een website wilt laten maken.
- Stel doelen vast die je met je website wilt bereiken (#1) voor je een site door een professional laat bouwen (#2).
- Kies een betrouwbaar CMS, zoals WordPress (#3).
- Zorg er voor dat je website vindbaar is op Google en andere zoekmachines (#4), er goed uitzien op elk apparaat (#5), snel laad (#6) en gegevens veilig verzend (#7).
- Zorg voor een ontwerp op maat waarmee je je onderscheid van anderen (#8), met een rustige uitstraling (#9).
- Weet waar je wel en niet voor betaald (#10).